Kutatási téma címe:
A nyelvi diszkrimináció megjelenése írásban számonkért feladatok értékelésében
Rövid leírása:
A nyelvi hátránnyal induló tanulók azzal a tapasztalattal szembesülnek, hogy az iskola elégedetlen a teljesítményükkel, mivel nem rendelkeznek azokkal a nyelvi készségekkel, amelyeket az iskola elvár és minősít. Kutatásomban a nyelvi alapú diszkrimináció problémáját az írásbeli értékelés szintjén vizsgálom, melyben pedagógusoknak és magyar tanár szakos hallgatóknak három eredeti és három, általam átírt fogalmazást kellett értékelniük kilenc szempont alapján. A pilotkutatásom eredményei alátámasztották a legfontosabb hipotézisemet, miszerint a nyelvi hátrányból adódó megkülönböztetés jelensége az iskolai számonkérések írásbeli formájában is megfigyelhető. A vizsgálatot a következő fázisban nyolcadik évfolyamos diákok által írt szövegkorpusz használatával szeretném megismételni a módszertan minimális változtatásával.