Kutatási téma címe:
Új dimenziók az oktatásban: A virtuális valóság hatása a tanulásra
Rövid leírása:
A kutatás célja az oktatásban alkalmazott virtuális valóság (VR) eszközök és az OncoVR
egyedi pedagógiai módszere hatásának vizsgálata a TM mentorprogram alacsony
szocioökonómiai státusú diákjainak bevonásával. A kutatás Csíkos Csaba (2020)
hatásvizsgálati módszertanára alapozva valósul meg több Hajdú-Bihar vármegyei általános
iskola 13-14 éves hátrányos helyzetű diákjainak vizsgálatával.
A kontrollcsoportos oktatás során az adatközlők fele VR-ral támogatott módszerrel
sajátíthatja el a tananyagot, míg a diákok másik csoportja hétköznapi pedagógiai eszközök
használatával tanulhatja ugyanazt az ismeretanyagot. Az elsajátítási folyamat során olyan
témákban szerezhetnek hasznos tudást, amelyekkel iskolai képzésük alatt behatóan nem
foglalkoztak, ezzel kerüljük el az előzetes ismeretek okozta torzítást. (Csíkos, 2020) Az
elő- és utótesztek két hét eltéréssel zajlanak, azzal a céllal, hogy az adatok
megbízhatóságát ne befolyásolja a diákok rövidtávú emlékezőképessége. A mérés 20
adatközlő bevonásával, a megfelelő jogszabályok és kutatásetikai alapelvek (szülői
beleegyező nyilatkozat, adatvédelem) figyelembevételével valósul meg. A felmérés sikeres
megvalósításához ezt az elemszámot a több tesztelést igénylő komplex módszertan és az
elérni kívánt speciális célcsoport felderíthetőségének figyelembevétele indokolja. A
kontrasztív összehasonlító kontrollcsoportos vizsgálatra épülő kutatás első lépéseként a
partnerekkel történő adategyeztetés megtörtént (TM koordinátorok, OncoVR iskolák). A
felmérés megvalósításába mindhárom említett szereplő beleegyezett és aktívan támogatja
azt.